A csodálatos gyümölcs Alaptáplálék, nem desszert

Miért is csodálatos a gyümölcs? Reményem szerint e kis cikk végére sokan egyetértenek velem abban, hogy a gyümölcs korszerű, egészséges, gyógyító hatású és élvezetes táplálék. Igazi esztétikai élmény, öröm elkészíteni, tálalni és fogyasztani, természetesen érett, nyers állapotában, ahogyan megterem. Az emberi szervezet táplálására tökéletesen alkalmas, nélkülözhetetlen étel. Nincs még egy hasonló, fogyasztásra kész „ennivaló”, amely ilyen hihetetlen bőségben, szín- és ízválasztékban állna rendelkezésünkre a Földön.

Eredeti táplálékunk

Teremtőnk maga jelölte ki a „maghozó gyümölcsöt”, mint az egyik legfontosabb emberi táplálékot. Érdemes komolyan megfontolnunk, megvizsgálva életmódunkat, milyen szerepet tölt be életünkben a gyümölcs:

„Azután ezt mondta Isten: Íme, nektek adok minden maghozó füvet az egész föld színén és minden fát, amelyen maghozó gyümölcs van. Az legyen az eledeletek. A föld minden vadjának, az ég minden madarának és a földön csúszó-mászó mindenféle állatnak pedig, amelyekben élő lélek van, a zöld füveket adom eledelül. És úgy lett.” 1Mózes 1:29-30

Mennyei Atyánk a teremtéskor táplálékul rendelte a gyümölcsöt, mert jónak, alkalmasnak találta a finom és érzékeny működésű emberi szervezet számára. Isten komoly rendelete a gyümölcsfogyasztás fontosságáról teljesen ellentétes napjaink táplálkozási és fogyasztási szokásaival. Napjainkban az emberiség nagy többsége iparilag gyártott ételeket fogyaszt és komoly betegségekkel küzd. Isten a gyümölcsöt alaptápláléknak rendelte ősszüleinknek, akik éhségüket az Édenkert zamatos és kívánatos gyümölcseivel csillapították. Ádám és Éva elégedett volt ezzel a táplálékkal.

Orvostudományi eredmények

A rendszeres gyümölcsfogyasztás egészségmegőrző hatásával a tudomány is régóta tisztában van; vegyük sorra a legfontosabbakat. Rák és különféle daganatos megbetegedések megelőzése és kezelése során nagy mennyiségű gyümölcsfogyasztás ajánlott, segítve a szervezet természetes öngyógyító folyamatait. Szív- és keringési betegségek esetén a gyümölcs segít feloldani az erekben és máshol felhalmozódott lerakódásokat. A gyümölcs bőrbetegségek és egyéb allergiás panaszok, de idegrendszeri eredetű problémák esetén is hatásos. Szeretném hangsúlyozni, ezek életmódra vonatkozó tanácsok, nem orvosi megoldások súlyos betegségek esetén! Sokan vannak, akik étrend- és életmód-változtatással előrébb jutottak a gyógyulás útján, mint műtött és orvosilag kezelt társaik.

A gyümölcsfogyasztás előnyei

Mi olyan különleges a gyümölcsökben? Miért hatásos és gyorsan javuló a beteg állapota, ha étrendje megfelelő mennyiségű és minőségű gyümölcsöt tartalmaz?

Nos, tömegének nagy része tiszta víz, ami a vér és a szervezet nyirokkeringését tisztítja, méregteleníti. A gyümölcs egyszerű és könnyen emészthető, tápanyagai vízben oldott létfontosságú vitaminok, emésztést fokozó és segítő enzimek, természetes íz- és zamatanyagok, ízfokozók, nyomelemek, ásványi anyagok, valamint az emésztést és a belek egészséges működését támogató növényi rostok.

A gyümölcsöket rendszeresen és nagy mennyiségben fogyasztók tapasztalják, hogy életerejük megnő, testük rugalmassá, fiatalossá válik. Szinte kívánják a mozgást, késztetést éreznek, hogy fussanak, fizikailag kipróbálják magukat. A gyümölcs tehermentesíti a vérkeringést és a belső szerveket, távoznak a lerakódott méreganyagok és bizony a felhalmozódott zsírpárnák is elfogynak hamar. Megnő a szellemi, érzelmi és lelki teljesítmény, illetve a teljesítőképesség. A tudatos gyümölcsfogyasztás tehát fizikai és mentális előnyökkel jár: fiatalos lendületet ad, jó kondícióban és tettre kész idegállapotban tartja szervezetünket. A gyümölcs stressz- és görcsoldó hatása is közismert.

Mi a gyümölcs hatásmechanizmusa?

Egy nagy tál gyümölcssaláta elfogyasztása után szervezetünk perceken belül megkapja a legfontosabb tápanyagokat: desztillált vizet, ami vérkeringésünkbe kerülve a veséken keresztül átmossa, tisztítja szerveinket, folyadékkeringésünket. A gyümölcs leve fontos és értékes tápanyagokat tartalmaz, amelyek szinte azonnal felszívódnak: gyümölcscukor, különböző ásványi anyagok, vitaminok, nyomelemek, enzimek. Agyunk egyetlen és kizárólagos tápláléka a gyümölcscukor, ezért szellemi és lelki teljesítményünk megnő, amikor természetes és gyorsan felszívódó „gyümölcs-cukrot” fogyasztunk.

A látszólag értéktelen növényi rostok, elemi szálak, melyek a gyümölcs „vázát” alkotják, elengedhetetlenül fontosak, mert bélrendszerünkbe kerülve rengeteg méreganyagot képesek magukba szívni, semlegesíteni, illetve a belek belső falán lévő finom bélbolyhokat irritálva segítenek kiüríteni a lerakódásokat és salakanyagokat, fokozott mozgásra késztetve beleinket. Az érett gyümölcs, illetve a gyümölcsturmix kíméletes és természetes víz- és hashajtó egyben.

Alapelvek

Tisztáznunk kell néhány fontos szabályt a gyümölcsfogyasztással kapcsolatban. Először is fogadjuk el teljes értékű tápláléknak és nyugodtan helyettesítsünk komplett étkezési alkalmakat csak kizárólag nyers gyümölccsel vagy gyümölcssalátával. Kívánt mennyiséget fogyaszthatunk belőle, kalóriatartalma ugyanis más, töményebb ételekhez képest viszonylag alacsony és tömegének mintegy 90%-a víz.

A gyümölcsöt mindig éhgyomorra fogyasszuk, soha ne együk étkezés előtt, közben vagy után. A gyümölcs nagyon gyorsan emésztődik, cukortartalma miatt azonnal erjed, ha más ételekkel keveredik gyomrunkban, alkoholos jellegű, nagyon komoly, kellemetlen és elhúzódó emésztési problémákat okozhat, ha valaki (sajnos hagyományosan) a gyümölcsöt édességnek, desszertnek tekintve keveri más ételekkel. A gyümölcs minden napszakban fogyasztható, este azonban csak mérsékelt mennyiségben ajánlott, ha éjszakai nyugalmunkat nem szeretnénk minduntalan megszakítani.

Gyümölcsétkezésünk állhat egyféle gyümölcsből, gyümölcssalátából, vagy éppen saját magunk készítette turmixból, amikor egyszerűen összeturmixoljuk a kiválogatott gyümölcsöket. Nem ajánlom, hogy tejjel készítsünk turmixokat, én csak kizárólag gyümölcsökből és esetleg kis víz hozzáadásával tanácsolom. A tej nagyon erős és komoly zsírtartalmú állati fehérje, más az emésztése, mint a gyümölcsnek. A gyümölcs jótékony hatását megváltoztatja és szintén emésztési zavarokat okozhat, különösen érzékeny gyomrúaknál.

Fontos, hogy étkezési szüneteket tartsunk, tehát megfelelő és elégséges mennyiségű gyümölcs elfogyasztása után 2-3 óráig ne együnk semmit, még gyümölcsöt sem. Tartsuk be az étkezési időket, akár gyümölcsöt, akár „tartalmasabb” ételt fogyasztunk utána. Az emésztőrendszernek fontos, hogy kezelni tudja a napi 2-3 étkezés adagjait és a „nagy munka után” pihenni is tudjon. Ne rágcsáljunk, eszegessünk étkezések között, inkább igyunk 1-2 pohár vizet, ami egyébként is nagyon hasznos. Amit szeretnénk megenni, azt az étkezések alkalmával fogyasszuk el.

Tudatos gyümölcsfogyasztás

Hogyan kezdjük el? Nos, kezdetben egy-egy étkezést helyettesítsünk csak kizárólag gyümölccsel, gyümölcssalátával, vagy frissen turmixolt gyümölccsel. Később tarthatunk komplett gyümölcsnapokat is. Adjunk időt magunknak, mert a könnyen emészthető gyümölcs után szervezetünk követeli a megszokott, nehéz ételeket.

Vannak, akik hetekig, hónapokig tartó gyümölcskúrákat tartanak, sőt gyümölcsevő úttörők is egyre többen vannak a világ különböző részein. A gyümölcsevők mozgalma nem új keletű, Mahatma Gandhi például öt éven keresztül csak gyümölcsön élt és a gyümölcs-étrendet tartotta a legjobbnak, ami szerinte tartalmaz minden szükséges tápanyagot. Gandhi évtizedekig kísérletezett a legmegfelelőbb táplálékkal, ami könnyen emészthető, nem terheli meg a szervezetet, ugyanakkor megfelelő testi és szellemi kondíciót is biztosít, főként a finomabb szellemi és lelki jellegű munkához. A nagyobb fizikai igénybevételhez emeljük az elfogyasztott mennyiséget.

Praktikus tanácsok

Tehát a legfőbb alapelvek még egyszer, röviden:

  1. Gyümölcsöt mindig éhgyomorra és nagyobb mennyiségben fogyasszunk. Ez lehet akár 1-2 kg tömegű gyümölcs, gyümölcssaláta vagy turmix. 2-4 óra emésztési szünetet nyugodtan tarthatunk kiadós gyümölcsétkezések után.
  2. Soha ne együnk gyümölccsel együtt zöldségféléket, gabonaféléket, állati fehérjéket, édességeket és semmi egyebet! Csak gyümölcsöt együnk egy étkezés alkalmával!
  3. Mindig érett és megfelelő minőségű gyümölcsöt együnk, lehetőleg szezonális gyümölcsöket, ami biztonságos forrásból beszerezhető, illetve déligyümölcsöket.

A gyümölcs nagyon praktikus táplálék, azonnal kész a fogyasztásra, kockázatmentes és élettanilag, biológiailag a legjobb megoldás testünk táplálására. Érdemes kísérleteznünk vele, személyes tapasztalatokat szereznünk, majd életmódunk szerves részévé tennünk. Ne lepődjünk meg, ha emésztési folyamataink felgyorsulnak és megváltoznak.

Csak akkor leszünk maradandóan egészségesek, ha szervezetünket tisztán tartjuk és nem halmozunk fel benne káros és felesleges anyagokat. A gyümölcs és a tiszta víz belülről tisztít, ezért használjuk ezeket bőségesen!

Következő témánk: A tiszta víz hatalma

Élő Zsolt

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
avatar
wpDiscuz